Uncategorized

Hva er Google Analytics?

Google Analytics er en gratistjeneste fra google som genererer statistikk om besøkende til en nettside. F.eks. denne bloggen eller din egen nettbutikk.
Tjenesten er hovedsakelig vinklet mot markedsførere.

Hvordan brukes Google Analytics?

Det er et avansert verktøy, men er veldig lett å sette opp.
Det brukes daglig av de aller fleste og bruksområdene er ofte ganske like, men utgangspunktet er forskjellig.
Topp 3 ting Google Analytics brukes til er:
1. Måle
2. Rapportere
3. Analysere

Google Analytics er langt i fra den eneste, men dog den mest populære.

Photo by rawpixel.com from Pexels

Hvorfor ta i bruk Google Analytics ?
Skal du bli en ledende konkurransebedrift nå i 2019 må du ta i bruk det du kan, og digitalisering har kommet for å bli. Gjennomføringsevnen må være på topp. Alltid.

Noe av det lureste du kan gjøre er å implementere google analytics i markedsføringsprosessen og lære deg selv og de andre du jobber med dette geniale verktøyet.

Google analytics gir deg rapporter om:
– Sanntid
– Målgrupper
– Brukeranskaffelse
– Atferd
– Konverteringer

Men hva bruker man det til?
Markedsføring, helt enkelt. Google analytics er en helt rå venn å ha når du trenger litt inside-info om kundene dine – enten om de har kjøpt noe eller ikke. Flyktende kunder er de du gjerne vil registrere og tolke for å få forståelse om hvorfor de ikke blir værende på siden din.
Det er er her din nye venn kommer inn i bildet.

Ved hjelp av trafikkilder kan du se hvor den potensielle kunden kommer fra (har klikket seg inn), om det er linker du selv har delt, google-ads eller direkte kontakt. All denne informasjonen kommer inn via google analytics, du må bare vite hvordan du bruker det.

Ta en titt på hvordan du lett kan ta i bruk google analytics på www.searchenginejournal.com og knytt det opp mot din nettside – du kan takke meg senere.

Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *