Uncategorized

1-2-3 og Nettbutikk!

Er det vanskelig å opprette en nettbutikk spør du? Nei, ikke i det hele tatt. Tror du meg ikke? Hva hvis jeg forteller deg om min egen opplevelse om det å opprette egen nettbutikk? Klarte jeg det? Ja. På 1-2-3 .. 4-5-6-7.

Okei, jeg skal innrømme at jeg i starten skulle se for meg at jeg kunne opprette egen blogg og nettbutikk selv, men hei, her er den! Jeg er absolutt ingen ekspert på data, men heldigvis eier jeg en. Og det er i hovedsak alt du har behov for. Og kanskje en idé. La meg ta deg gjennom det ganske enkelt:

  1. Startprosessen
  2. Velge plattform
  3. Skaffe eget domene
  4. Designe nettbutikken
  5. Implementere betalingsløsninger
  6. Markedsføring
  7. Prosessen videre

Startprosessen – 1

Idemyldring, tankekart, kaos og ingen rette veier å gå. Sånn er starten for alle sammen. Du må eie løsningen, da kan du definere problemet.

Foreleser Karl Philip Lund sa at vi kan velge hva som helst. Det er det som er det mest utfordrende. Produktet kan være hva som helst, så lenge det er noe du selv kan stå for, kan vi velge hva som helst.
Vi endte opp med klær. Enkelt, greit, alle trenger det – klær. Hvordan gjøre det interessant? Bærekraftig, 100% økologisk bomull – hva er fokusområdet ved klær i dag?

Vi endte opp med klær, noe vi tenkte burde være lett å selge. vel vi har ikke planer om å selge, men å sette opp en funksjonell nettbutikk – det skal vi klare.

Velge plattform – 2

Vi fikk valget mellom shopify.com eller woocommerce.com og ble anbefalt å bruke shopify.com av glupe Vadim Bjerkum, en tidligere student på Høyskolen Kristiania (som riktignok har gjort det meget bra! Kudos til han).

Shopify er noe av det enkleste jeg har tatt i bruk, noensinne, og kan lett brukes av hvem som helst – så lenge du har en data. Man registrerer seg, laget et domene og følger punkt til punkt i shopify, lekende lett.

Skaffe eget domene – 3

Her teller medfødt kreativitet en litt større rolle. Mange domener er opptatt, noen kan mistolkes og resten er du ikke fornøyd med. Så lenge du tar eierskap til domenet og gjør det til ditt har du etablert det nest viktigste, vil jeg påstå.

Domenet vi havnet på www.sensibleclothes.myshopify.com virker ikke særlig proft eller er noe folk husker, så her gjenstår jobben med å knytte eksisterende domene opp til din eksisterende shopify-butikk. Man blir da kvitt «myshopify»-biten i domenet og vips, så har du et komplett domene som er klar for verdensdominans.

Det viktigste er at du ender opp med å ha et domene du selv eier og at andre får kjennskap til det.

Designe nettbutikken – 4

Medfødt kreativitet? Her er det ingen grenser. Eller jo, kanskje noen.
Forsøk å tenke helhetlig – Hva er det mennesker forbinder med… Logikk og assosiasjoner er forskjellig, men vi mennesker er vanedyr – Rød er fare, grønn er sikkert. Sånn er det bare.
Virkemidler ved bruk av farger, ordspill, bilder, you name it – er det bare å ta i bruk med en gang. Spill på følelser, skap en historie, gjør det enkelt ikke minst!

Det finnes utallige måter å designe en nettside på, men det er noen pointers som man burde følge. Men dette kroneksempelet fra www.techweb.no er bare fenomenalt. Liten oppsummering:

Designtips 1: Ha et mål med nettsiden
Designtips 2: Gode visuelle elementer
Designtips 3: Relevant originalinnhold
Designtips 4: Tydelig navigasjon

Tenk deg følgende scenario:
Du bråvåkner og har glemt å kjøpe bursdagsgave til nevøen din.
I søkefeltet skriver du «bursdagsgave til gutt på 12 år».
Du klikker på første treff.
Den ser sånn her ut:

Hva er første tanken din som dukker opp? Virus? Porno? Hva i helvete er det her?

Du klikker deg raskere ut enn du kan si «fluktfrekvens» og er overbevist om en ting; Dersom nettbutikkens design er tacky, må jo produktene også være tacky.

Implementere betalingsløsninger – 5

Sikkert, enkelt og rask behandlingstid. Mennesker i dag er blitt kravstore. Har du en innviklet betalingsløsning på nettsiden din risikerer du å miste kunden på grunn av dette. Feil i check-out-området kan føre til flere utfordringer som krever tiltak – og tiltak kan føre til kostnader. Igjen er mennesker vanedyr og før de spør egne folk om hjelp ringer de kundeservice – her kommer tiltaket inn.

Vi liker det trygge, det enkle og det som tar minst tid. Sørg for å sjekke selv at det faktisk fungerer som det skal.

Markedsføring – 6

Hey! Nå har du jo i teorien allerede satt opp nettsiden! Gikk det greit? Her kommer mer moro.
Steg 6 er nok det aller viktigste i prosessen frem til fullstendig lansering. Her må man jobbe for å få tak i kundene og valgene er mange. Segmentering, markedsføringsstrategi, økonomi og utførelses-prosessen.

Her er 6 tips av flere for hvordan lykkes med markedsføring:

  1. Lytt til dine kunder
  2. Merkevarebygging – Lag en historie, gjør det til en helhet
  3. Sosiale medier – Engasjement er gratis
  4. Hold øye med konkurrentene – De holder øye med deg
  5. Bruk Google Analytics
  6. Bygg e-postlister til markedsføring – Her vil jeg anbefale Mailchimp

Du har helt sikkert en fantastisk bedrift, men uten en markedsstrategi kommer ikke folk til å handle dine varer eller tjenester dersom de ikke vet hvem du er eller hva du gjør.

Prosessen videre – 7

Bruk all tid til å samle tilbakemeldinger, lytt til kunder, venner og familie – de ønsker bare å gjøre nettsiden din bedre!
Ikke forvent at det skyter fart med det sammen, men ha tålmodighet. Jeg har troen hvis du bruker det over riktig.

Lykke til!

Takk til www.stammen.no

Kilder:
Steg 1 – Startprosessen
Steg 2 – Velge plattform
Steg 3 – Skaffe eget domene
Steg 4 – Eget design
Steg 6 – Markedsføring




5 kommentarer

  • Sandra

    Innlegget ditt oppleves ‘folkelig’ – altså lett å lese og ganske underholdene! Det er gøy å se at du skriver om prosessen steg for steg, og samtidig klarer å komme med eksempler og forklarer dine/gruppens tanker bak de valgene dere har tatt 😀 Det er også veldig bra at du har med en kildeliste på bunnen av innlegget! Forsett den gode jobben fremover (selv om det virker som om du ikke er så glad i å blogge…)! 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *